Posted on

Rabo Corporate Connect: persoonlijk, gefocust en relevant

Rabobank heeft in 2014/ 2015 aan Mirabeau gevraagd een strategie, concept en design uiteen te zetten voor hun grootzakelijke klanten: internationaal handelende bedrijven met een omzet tussen de 25 miljoen en 5 miljard euro.

Het resultaat is een relevant, persoonlijk, dagelijks dashboard voor ieder niveau van de organisatie: van operationeel tot strategisch. De naam: Rabo Corporate Connect.

Doel: klanten op een persoonlijke manier voorzien van relevante, actiegerichte content, zodat ze effectiever en beter geïnformeerd zaken kunnen doen.

Via dit dashboard wordt de klant realtime gevoerd met koersen, sector- en marktinformatie, en economisch nieuws gecombineerd met de stand van zaken van de eigen account, klaar om om te zetten in transacties en communicatie met de Rabobank accountmanager.

Uniek in de wereld van corporate banking

Het concept en design van Rabo Corporate Connect staat bol van kleine revoluties en unieke elementen. Samen zorgen ze voor een dienstverlening die uniek is in de wereld van corporate banking.

Natuurlijk is het dashboard volledig responsive en zou de informatievoorziening ook via andere media spelen, afhankelijk van de soort informatie.

Denk aan ‘track and trace’ updates van lopende transacties (bijvoorbeeld het inkopen van valuta) via SMS of een App, communicatie met de accountmanager via email, met een push naar het dashboard en dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse updates van interessegebieden via bijvoorbeeld LinkedIn en een persoonlijk magazine.

In de toekomst kijken met de koersinformatie

De koersinformatie is ook anders dan men gewend is. Natuurlijk kan men
makkelijk in en uitzoomen op het verloop van de koersen, en specifieke
periodes bekijken.

Uniek is echter dat de nieuwsvoorziening van die periode ook getoond
wordt, of dat nu het nieuws over een valuta van een maand geleden is, of
de impact van bijvoorbeeld een EDC raport volgende week is.

De koersinterface geeft via een ‘platte koers’ (dus zonder voorspelling)
aan hoe groot de ingeschatten impact is van een gebeurtenis zoals een
EDC rapport, of jaarcijferrapport van een multinational. Of de koerst
omhoog, of omlaag gaat, dat is natuurlijk aan de klant.

Drie doelgroepen één gezicht

Voor Rabobank klanten loopt het contact vaak via accountmanagers die
de klanten helpen operationeel zaken soepeler te laten verlopen, tactisch
te helpen aan de juiste deals en strategisch te informeren over kansen in
de markt.

Om te handelen gebruikte de klant voorheen legio informatiebronnen
zoals: de gratis koersinformatie van de website, maar ook Bloomberg, The
Financial Times, FD.nl en natuurlijk eigen sector literatuur.

Met dit dashboard heb ik mijn abonnementen op de
dagbladen niet meer nodig

CFO uit de gebruikstests

Het dashboard is nu een centraal punt waar op basis van Rabobank
curatie, gedrag en persoonlijke voorkeur een gefocust overzicht wordt
geboden van eigen account informatie zoals lopende en ingeplande
transacties en communicatie en relevante informatie op basis van o.a. het
functieprofiel.

Strategie en een ultra compact concept- en designproces

Het ontwikkelen van de strategie en conceptuele basis was deel van een
‘getting ready’-fase zoals SCRUM die kent. Daarna werd het concept twee
tot drie weken voor de SCRUM bouw-sprints gespecificeerd, ontworpen,
verfijnd en implementatie-klaar gemaakt.

Allereerst werd een responsive UX en design taal gedefinieerd zodat ook
andere partijen binnen Rabobank konden bouwen aan modules binnen
het dashboard.

Na dit fundament zijn er één voor één aspecten en modules die informatie
en contentvoorziening voor de Rabobankklant implementeerde. Deze fase
werd in veel gevallen gedaan in een compact team van twee of drie tshaped experts.

De samenkomst van UX, Design èn Contentstratiegie

Voor deze opdracht is ook een heldere contentstrategie bepaald die borgt
dat de beschikbare informatiestromen als relevant worden ervaren, maar
ook dat nieuwe content nog beter past bij de informatieverwachtingen
van de klant.

Denk hierbij aan het ontwikkelen van een periodiek, persoonlijk
magazine, het fragmenteren van rapportages èn het fundament leggen
voor het samenbrengen van meerdere informatiebronnen binnen
Rabobank.

Relevante informatie, waar, waneer en hoe u wilt

Elke vorm van contact met Rabo Corporate Connect is met Mobile als
uitgangspunt gemaakt. Daardoor hebben de meeste informatie-blokken
een kleine, middel en grote hoedanigheid.

Elke grootte en de volgorde van de blocks worden bepaald op basis van
de grootte van het scherm, relevantie en natuurlijk de minimale
informatievoorziening.

Om de blocks overzichtelijk en leesbaar te houden zijn er diverse modi
geïntroduceerd zodat het dashboard een rustige, leesbare interface blijft,
ongeacht de soort informatie.

Geprototyped, getest en gebouwd

Nadat een aspect of informatieblock ontworpen was, werd het direct
getoetst in de periodieke klanten tests in het geavanceerde UX-Center van
Rabobank.

Voor ervoor te zorgen dat de interfaces, de interactie en het design
‘kloppen’ tijdens deze tests, werden de designs verwerkt in interactieve
prototypes. Hierdoor kon de klant eigen scenario’s doorlopen en feedback
geven over details en het geheel.

Na de tests werden design- en gedragsdocumenten bijgewerkt, zodat de
bouw direct kon beginnen.